آموزش تعمیر جاروبرقی
نوشته شده توسط : تعمیرکار

 

جاروبرقی یکی از مهم ترین لوازم خانگی در هر خانه است. کار هر خانه و مکانی بدون جاروبرقی کاملاً مختل می شود و نمی توان هیچ مکانی را بدون جاروبرقی تمیز کرد. حتی اگر جاروبرقی برای چند ساعت مانده باشد باز هم کار نظافت مختل می شود و مردم با مشکل مواجه می شوند. هیچ گاه تصادف نمی کند و جاروبرقی شما ممکن است هر لحظه به طور غیرمنتظره ای خراب شود و نیاز به تعمیر جاروبرقی داشته باشد.

مرحله اول آموزش تعمیر جاروبرقی; عیب یابی و تعمیر موتور

مهم ترین قسمت جاروبرقی که موتور آن است ممکن است روزی به دلیل استفاده نادرست یا طولانی مدت از کار بیفتد. به همین دلیل است که معمولا تعمیرات موتور جاروبرقی انجام می شود، اگرچه تعمیر جاروبرقی یک امر تخصصی است، اما با آموزش تعمیر جاروبرقی می توان عیوب جاروبرقی را تا حدودی برطرف کرد. مراحل تعمیر موتور جاروبرقی به شرح زیر است:

ابتدا جاروبرقی را با ابزاری مانند پیچ ​​گوشتی باز کنید.اگر می توانید با برداشتن فیلتر یا کیسه جاروبرقی به قسمت موتور دسترسی پیدا کنید، می توانید همین کار را انجام دهید.قسمت زغال کربن جاروبرقی را بررسی کنید، در صورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.

در انتهای موتور یک قطعه فلزی وجود دارد که در صورت خرابی نیاز به تعمیر دارد. ممکن است این قطعه شکسته یا تیغه های آن معیوب باشد. در این صورت آن را تعویض کنید.

در این مرحله از آموزش تعمیرات گرمایشی و برقی، گاهی اوقات کلکتور یا ذغال جاروبرقی مسدود یا رسوب می کند و نیاز به تمیز کردن دارد. کربن کلکتور یا جاروبرقی را با یک پارچه مرطوب یا اسپری آب تمیز کنید. قبل از قرار دادن مجدد این قطعات در دستگاه، از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

گاهی اوقات قطعات استاتور یا استاتور توسط زباله یا جاروبرقی مسدود می شود. آن را با مسواک یا ابزار مشابه تمیز کنید.

کموتاتور یکی دیگر از قطعات مهم جاروبرقی است که در موتور قرار دارد. این قسمت به صورت حلقه های مسی رنگ است که گاهی کثیف می شود. در صورت وجود کثیفی یا رسوبات داخل این قسمت، باید آن را سمباده بزنید. سنباده ای که استفاده می کنید باید نرم باشد تا شیارها و حلقه ها آسیب نبینند.

برای اطمینان، تمام قطعات بلبرینگ موتور را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدن آن را تعویض کنید.

پس از انجام این کارها، موتور ضعیف یا آسیب دیده تا حد بسیار مطلوبی تقویت می شود و می توانید به خوبی از جاروبرقی استفاده کنید. اگر این قسمت از آموزش تعمیر جاروبرقی برای تعمیر موتور آن کافی نبود، بهتر است آن را به تعمیرکار نشان دهید.

مرحله دوم آموزش تعمیر جاروبرقی; حل مشکل مکش کم

یکی از رایج ترین مشکلاتی که اغلب توسط کاربران جاروبرقی گزارش می شود مکش کم است.

فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید: یکی از مهم ترین دلایل مکش کم جاروبرقی مسدود شدن فیلتر جاروبرقی است. انسداد را عوض یا رفع کنید تا مکش جاروبرقی مانند روز اول باشد.

خالی یا تعویض کیسه جاروبرقی: یکی از مهم ترین و البته ساده ترین دلایل مکش کم جاروبرقی پر بودن کیسه است. در این قسمت از آموزش تعمیر جاروبرقی، اگر سیستم جاروبرقی شما از کیسه یکبار مصرف استفاده می کند، آن را دور بیندازید یا سعی کنید آن را خالی کنید.

انسداد لوله های جاروبرقی را بررسی کنید: گاهی اوقات کاهش مکش ناشی از مسدود شدن مسیر جریان هوای جاروبرقی است. پس فقط لوله فلزی آن را بررسی نکنید و تمام مسیرهایی که ممکن است مسدود شوند را بررسی کنید و در صورت انسداد آن را برطرف کنید.

شکستگی لوله ها یا قسمت هایی از جریان هوای جاروبرقی را بررسی کنید: مسیر جاروبرقی باید بدون شکستگی یا سوراخ باشد. در این صورت مکش به خوبی ایجاد می شود و جاروبرقی قدرت کشش خوبی خواهد داشت.

موتور جاروبرقی را بررسی کنید: اگر تمام قسمت های بالا را چک کرده اید، اما جاروبرقی شما همچنان مشکل دارد، موتور جاروبرقی را بررسی کنید. در بالا به آموزش تعمیرات جاروبرقی در قسمت موتور اشاره کردیم.

مرحله سوم آموزش تعمیر جاروبرقی: حل مشکل خاموشی

معمول است که جاروبرقی مانند کاهش مکش خاموش می شود.

فیلتر جاروبرقی را بررسی کنید:دلیل وجود فیلتر جلوگیری از ورود ذرات به داخل جاروبرقی می باشد. گاهی اوقات این قسمت در اثر استفاده مداوم مسدود می شود. در نهایت گرفتگی این قطعه باعث کاهش مکش و فشار بیشتر به موتور می شود. به طوری که دمای موتور جاروبرقی بالا رفته و ناگهان خاموش می شود. این مشکل با تعویض یا رفع انسداد فیلتر به خوبی حل می شود.

اتصالات جاروبرقی را بررسی کنید:اطمینان حاصل کنید که اتصالات جاروبرقی کاملاً متصل است و نوسان و اتصالی وجود ندارد. برای این آموزش تعمیر جاروبرقی از اهم متر و ولت متر استفاده کنید و آن را روی اتصال مورد نظر قرار دهید. اگر اتصال قطع شد با استفاده از کلید آن را به برد اصلی یا سایر قسمت ها وصل کنید

محفظه فن دستگاه را بررسی کنید:فن که وظیفه خنک سازی دستگاه را دارد باید به خوبی کار کند تا جاروبرقی شما دچار مشکل نشود. هر گونه خرابی در این قسمت باعث خنک نشدن مناسب موتور دستگاه و بالا رفتن بیش از حد دمای دستگاه می شود. گرم شدن بیش از حد جاروبرقی باعث از کار افتادن ناگهانی جاروبرقی می شود. در این قسمت از آموزش تعمیر جاروبرقی باید محفظه فن را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ جسم یا ذرات خارجی به فن و محفظه آن متصل نشده باشد. سعی کنید گرد و غبار این ناحیه را تمیز کنید. اگر باز هم خوب کار نمی کند، مشکل از سیستم خنک کننده است که باید تعویض یا تعمیر شود.

موتور دستگاه را بررسی کنید:اگر باز هم مشکل کار نکردن جاروبرقی شما حل نشد، باید به وجود ایراد در موتور نیز مشکوک باشید. در این صورت به قسمت آموزش تعمیر جاروبرقی در قسمت موتور مراجعه کنید و سعی کنید موتور را نیز تعمیر کنید.

مرحله چهارم آموزش تعمیر جاروبرقی: تعمیرات برد جاروبرقی

و در نهایت به یکی از مهم ترین قسمت های هر لوازم خانگی می رسد. شاید فکر کنید که موتور مهمترین قسمت هر وسیله برقی است، این نکته اشتباه نیست، اما به این معنی نیست که برد وسایل برقی به اندازه موتور مهم نیست. گاهی اوقات خرابی جاروبرقی خواه ناخواه منجر به تعمیر برد آن می شود که کار نسبتا تخصصی تری است

برای تعمیر برد باید این موارد را به طور کامل بررسی کنید:

 

اتصال خازن ها

اتصال مدارها و اطمینان از تداوم

مقاومت ها برای محدود کردن جریان ولتاژ وجود دارند.

اتصالات مربوط به کنترل صدا و مکش جاروبرقی

قسمت ولتاژ ورودی جاروبرقی

تریاک

صفحه انتقال حرارت جاروبرقی نیمه رسانا است

پتانسیومتر جاروبرقی

البته قابل ذکر است که بررسی این قطعات و تعمیر برد جاروبرقی کاری تخصصی است و به راحتی قابل تعمیر نیست. اگر می دانید که چگونه از جاروبرقی استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم آن را تعمیر کنید. در این صورت این قسمت از آموزش تعمیر جاروبرقی را رها کنید و تعمیرات برد را به کارشناس فنی بسپارید.

 





:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: